Dodaj produkty podając kody
Parę słów o aluminium – jakie są jego właściwości, czym spawać?
Aluminium jest coraz bardziej popularnym materiałem. Jest wykorzystywane między innymi w przemyśle stoczniowym, maszynowym, lotniczym, transporcie, budownictwie, chemicznym i wielu innych. Dlaczego aluminium zyskuje na popularności? Ze względu na lekkość, odporność na korozję i wytrzymałość. Jego dodatkową zaletą jest fakt, że aluminium można poddawać recyclingowi praktycznie w nieskończoność, ponieważ nie traci on swoich właściwości.
Aluminium ma jednak swoje wady, ponieważ jego spawanie różni się od spawania innych metali. Aluminium jest metalem lekkim o niskiej gęstości 2,7kg/dm3 i stosunkowo miękkim w zależności od stopu w porównaniu z innymi metalami do zastosowań przemysłowych. Potrafi być niezwykle kłopotliwe w obróbce ze względu na stosunkowo niską temperaturę topnienia, która wynosi 660 stopni Celsjusza. Sprawia to, że metal jest stosunkowo łatwo uszkodzić.
Spawanie aluminium odbywa się za pomocą metod MIG (131) i TIG (141), przy wykorzystaniu gazu obojętnego. Metoda TIG jest zalecana do spawania cieńszych elementów (maksymalnie 5 mm), do grubszych zalecana jest metoda MIG. Podczas spawania używa się prądu stałego a wykonanie spoiny powinno być nieprzerywane. Niektórzy uważają, że materiał spawany należy podgrzać przed obróbką, ale nie ma w tej sprawie jednoznacznego stanowiska. Należy jednak pamiętać, że aluminium ma wysoką przewodność cieplną, co oznacza, że stosunkowo szybko się nagrzewa i szybko chłodzi. W związku z tym następują naprężenia spawalnicze mające wpływ na trwałość połączenia. Ponieważ aluminium, w przeciwieństwie do innych materiałów nie zmienia barwy podczas spawania, trudno jest określić w jakim stopniu materiał został nagrzany, dlatego wykonanie prawidłowej spoiny wymaga dużego doświadczenia, odpowiedniego sprzętu i materiałów. Do tego dochodzi obecność warstwy rdzy aluminium (tlenek glinu Al2/O3), wysoka wrażliwość na pojawienie się porowatości wewnątrz metal spoiny i niskie właściwości mechaniczne.
Firma Manfisa ma w swojej ofercie druty i pręty mające zastosowanie w spawaniu aluminium. W ich ofercie możemy znaleźć druty: M4043, M5356, M5183, M1070, w średnicach: 1,0 mm, 1,2 mm i 1,6 mm.
Drut M4043 dedykowany do wykańczania powierzchni. Ma wysoką odporność na pęknięcia na spoinie w połączeniu z materiałami podstawowymi serii 6000. Doskonale sprawdzi się w produkcji rowerów, motocykli, szeroko pojętym przemyśle motoryzacyjnym i urządzeń do wyciągu powietrza. Nadaje się do spawania odlewów aluminiowych.
Zaleca się jego podgrzanie przy grubościach od 10 mm, przy temperaturze 90 – 100 stopni Celsjusza.
Drut M5356 stosowany jest t
Stop M5183 wykorzystuje się tam, gdzie jest wymagana wysoka wytrzymałość na rozciąganie, sprężystość i odporność na korozję w wodzie morskiej. Znajduje zastosowanie w budowie statków, kolei, instalacji offshore i kriogenicznych.
Drut M1070 przyda się przy wykańczaniu powierzchni. Nada się przy przewodzeniu wody, elementów elektrycznych, metaloplastyce.